Stacks Image 10757

» Nyheter

Englands Seglats 2005 - 2

Etapp två: Trelleborg - Lowestoft, 29 juni - 8 juli
Besättning: Thomas Hellström, Vanessa McIntosh, Peter Rundström, Bertil Helgesson, Bernt Karlsson, Göran Olsson, Jonatan Ståhl.
Tisdag den 28 juni
Besättning för etapp 2 startar sin bilresa från Stockholm 08.00 med målet Trelleborg. Deodar är lite sen så under resans gång får vi per telefon ny destination till Simrishamn på Österlen. Vi angjorde Simrishamn kl 16.00 och ”estimated time of arrivel ” för Deodar var 22.30. Vi utnyttjade vår ”spare time” till besök i Barntevik och i Skillinge där vi intog en god sillrätt på hamnkrogen. Deodar ankom på utsatt tid och det blev en trevlig förbrödring ombord med de avgående och oss nytillkomna.

Onsdag den 29 juni
Dagen började med frukost, bunkring av mat, vatten och lite administrativt pyssel. Avgång 13.30 med separationsångest från den avgående gruppen. Jonathan vägrade lämna Deodar så nu var vi 7 stycken ombord. Thomas ger order om segelsättning vid kaj. Det blir först fock så vi kommer ut från kaj, därefter upp med storen så vi får lite driv i fartyget och till slut sätter vi mesanen.
Hamnen har diverse pirarmar så vi åker lite slalom runt pirnockarna för att ta oss ut på Hanöbukten och nu får vi belöning kaffe och en stor skål med härliga jordgubbar. Dessvärre bar vinden åt Bornholm så det blev till att kryssa sig neråt.
Det var strålande väder och vi fyllde på med resten av segelgarderoben, jagare, klyvare, stor- och mesantopp. Framemot kvällningen mojnar det ut för att följas av ett vindvrid från ost. Vinden ökar så småningom till 8 m/s och vi gör god fart åt rätt håll. Vi får slör och läns och gör som mest c:a 9 knop.
Vi rundar Sandhammaren och lägger kursen mot delmålet Kiel.
Det blir en fin natt med en månskära som lyfter ur havet som en orange spinnaker och vinden står sig. Vi är som sagt 7st ombord så det blir två vakter Bertil, Vanessa, Jonathan och Peter, Bernt, Göran och  Thomas finns tillhands som standby. Det förekommer en oväntad stor fartygstrafik nattetid i dessa vatten. Man kunde räkna till c:a 20 fartyg runt horisonten.
Torsdag den 30 juni
Under morgontimmarna ser vi Mönsklint till Peters stora förtjusning ( han hade legat här och drivit några dygn tidigare ). Vinden bär oss fortfarande mot Kiel. Vi passerar Gedsers udde under eftermiddagen. Det blir fin segling även denna dag med farter kring 9 knop. Vårat resesällskap Sunbeam ligger 8 timmar efter oss. De hade hämtat mer besättning i Trelleborg och tar nu upp jakten på oss. Vi passerar Lolland med den nya danska skogen av väderrmöllor, vindkraftverk alltså. Det ser på avstånd ut som en avlövad björkskog. Mot kvällningen ändrar vi kurs mot Kiel, Himlen grånar, vind och sjö tilltar och farten är mellan 8 - 9 knop och det börjar bli lite mycket med jagaren uppe. Thomas kallas upp och vi beslutar oss för att bärga jagaren medans vi har lite dagsljus kvar. För att lätta lite på vindtrycket faller vi av till slör sedan låter vi fallet gå och jagaren lägger sig på vattnet. Med gemensamma krafter får vi ombord seglet. Seglingen blir lite lugnare men vi gör fortfarande c:a 8 knop. Vid vaktavlösningen 2400 ser vi första angöringsbojarna in till Kiel. Vinden står sig, halvvind och fortfarande 8 knop.
Vi bärgar toppsegel, mesan och klyvaren, farten minskar till 7,5 knop. Nu börjar vi se Kiels hamninlopp. Det är en orgie med ljus och fyrar. Våran Peter klurar vart vi skall styra in bland alla ljusen. Vi seglar nu för fock och stor och gör 7 knop, Deodar vill inte släppa farten vinden bär så vi seglar in i Kiels hamn. När vi kommer till själva hamninloppet blir vi upphunna av ett fraktfartyg. Vi observerar att hon girar styrbord och sedan babord varefter hon tutar och börjar lysa på oss med en kraftig strålkastare. Det passade  oss  ganska bra så vi ser att bärga storen och focken. Fraktskutan passerade sedan med god marginal. Äntligen Kiel men det blev en fin segling ett och ett halvt dygn 1,5 från Simrishamn.
Fredag den 1 juli
Fin morgon och Sunbeam anländer 0800. 0815 kommer Polizi och frågar efter båt TS 605 !! Polisen hade fått en anmälan från lotsen på fraktfartyget som tutade på oss. Lotsen menar att vi låg fel i inloppet och att han fick gira och göra undanmanövrer. Thomas redogjorde för sin upplevelse av händelseförloppet och visade på sjökortet. Det verkade som polisen förstod de marina reglerna efter Thomas förklaring. Polisen tackade och gick, de hördes inte av något mer. Efter diverse promenader och bunkring bar det av in i kanalen.
Den är stor med stort tonnage, imponerande brokonstruktioner med 47 meters segelfri höjd. En järnvägsbro hade en bit vägbana hängande i vajrar nere vid vattenytan som en hängande bilfärga, tyskar kan. Vi övernattar vid kaj i en insjö mitt i kanalen. Förtöjer vid Sunbeam och blir mottagna med körsång mycket vackert och rörande. Efter dusch i gästhamnen bär det av till närmaste pub med förbrödring och lösning av diverse världsproblem.
Lördag 2 juli
0800 finner vi främmande personer ombord. Det är CG Velin från Sunbeam som försöker väcka liv i Deodars besättning. Det lyckas och 0900 lättar vi och fortsätter vår färd. När vi skall ut i kanalen så kommer en konvoj med 3 fartyg. Sunmbeam tränger sig in i konvojen viket väcker en viss irritation och får en ilsken ljudsignal. Under kanalfärden hissar vi upp Peter i mesantoppen för att montera en ny VHF antenn, den gamla hade vissnat totalt. Kanalen är tydligen ett uppskattat friluftsområde många sitter och fiskar. Ett annat lustigt fenomen var att man så tydligt hörde fågelsång från buskagen på kanalkanten trots det ljudet från vår maskin. Vi slussade ut i Elbe vid middagstid. Elbe ser ju ut som havet själv fast det rör sig med upp till 5 knop. Vi åkte ut som med diskvattnet vi gjorde nästa 9 knop över grund. Vi passerade Coxhafen och ut på den beryktade Nordsjön. Som till vår glädje visade sig från sin goda sida. Det var en nästan lugn, stilla och solig vattenspegel.
Motorgång dessvärre men vi angör Helgoland i kvällningen. Fickparkerar tillsammans i en hörna i hamnen under bogen på ett sjöräddningsfartyg. Kuttrarna väcker som ofta många nyfikna blickar. På kvällen blir det mer problemlösning och sång på Sunbeams däck. CG visar oss den otroligt starka marelden som finns i hamnen, det gnistrar som fyrverkeri.
Söndag  3 juli
Helgoland det gamla tyska fortet som numer är en seglarmetropol och turistort med billig sprit. Vi vandrade runt ön och tittade på all häckande fågel som håller till på öns höga klintar.
Det var massvis med fågel allt från trutar, måsar till havssulor, grisslor och stormfågel.
Ny bunkring och analys av tidvatten som verkar vara upp och ner, alltså det skulle ha varit upp, när det var ner, eller??? Vi lämnar Helgland 1500 i ”lågvatten”, stiltje och för maskin. Målet är Borkum. Man måste passera trafiksepareingsbälten och ”no go zone”. Det hela bevakas minutiöst av kustbevakningen. Vi genade lite och blir genast påminda av kustbevakningen att hålla tillbördig kurs samt att ”ha en trevlig resa”. Sunbeam tar ledningen så vi har hennes akterljus att följa i natten. Man ser det större tonnaget i sin led och det mindre kustnära innanför oss.
Måndag 4 juli
Vinden kommer och ökar när vi närmar oss Borkum. Det är 10 m/s mot och 5 knop medström. Man får passa sig bojarna som utmärker leden. Det blev lite nära en boj som kom emot oss med 5 knop. Tvär babords gir och  sedan dikt styrbord för där var land. Det var ebb och en segelbåt hade förirrat sig in på grunt vatten och låg helt torr på sidan. Vi förtöjer i Borkum en gammal militärbas. Vi åker lokaltåg till själva centralorten 8 km bort. Efter lite rundvandring intar vi pizza på Mecres blick en restaurant med havsutsikt. Vi blir rekommenderade att sätta oss inomhus av servitrisen som pekade på himlen.

Mycket riktigt ett oväder bryter ut och folk flyr från badstranden. En mamma på cykel far iväg med klänningen som en spinnaker. Det blåser c:a 16 m/s. Vi tar oss tillbaka till båtarna och ligger kvar och väntar på lugnare väder.
Tisdag 5 juli
Avgång 1030 Borkum vid högvatten och med maskin. Vi passerar Borkum Rif, det är verkligen imponerande rev med stora brottsjöar. Vi följer hålländska kusten västerut i den kustnära leden. Vid kvällningen får vi vind och sätter segel. Vid 23-tiden har vi kommit till en lämplig passagepunkt för att skära trafikseparartionsleden och lägger kursen mot Lowestoft. Ut på den verkliga Nordsjön. Vi har en olycklig deltagare som ligger med sjösjukans plågor. Bertil mår verkligen dåligt.
Onsdag 6 juli
Vaktgången rullar på såsom fartyget. Frivakten går oavkortat åt till söm och vila. Vinden gör att vi har kurs mot Skottland, lite fel men den kanske vrider… Ännu en natt med ett imponerande hav , marelden lyser om vågkammarna och om fartygets bogsvall. Lite skrämmande men mystiskt och vackert. Sunbeam är utom synhåll men vi har lite kontakt via radion emellanåt. Vid ett tillfälle gör vi en stagvändning för att få en mer passande kurs mot målet. Sjön är ganska grov och vi är inte riktigt samspelta vakten så Deodar stannar i vindögat och börjar dejsa baklänges, otäckt att åka baklänges i hög sjö. Dikt roder i lä löser problemet Deodar faller av och får fyllning och seglar vidare puh. Mot kvällen ökar vinden till kuling och det blir en ganska omskakande tid för oss ombord både vakt och frivakt. Skönt att Deodar har så tjocka dynor i kojerna, de dämpar. Deodars 100 ton väger lätt  i sjöarna, det känns som rodeo på hästrygg.

I nattens mörker har Thomas och Vanessa  kämpat med att ta in ett rev i storen, det tog en halvtimme. Jag vaknar av lite ojämna dunk som om maskin skulle hacka och gå ojämnt men det är ”bara” klyvaren som slår ibland. Det ruskar om så det känns i fartyget. Jag går upp i förluckan och där sitter Thomas och Vanessa och kämpar med att få hem lite på klyvarskotet. Kulingen står på någon timme till och Deodar rider på sjöarna. Personalen är den svaga länken…
Torsdag 7 juli
Vinden avtar och strömmen driver oss nordvart. Vi börjar stötta med maskin för att komma in med högvatten till Lowestoft. Deodar går med maskin och revad stor och kusten och Lowestoft börjar synas. Det känns rätt bekvämt och det skall bli skönt att komma iland men säg det lugn som varar. Sunbeam ropar upp os på telefon och dom har ordnat så att det skall bli flygeskort och fotografering. Vidare betyder det att det är snyggare med fulla segel. Så det är bara  att ”gilla läget” och ta ut revet och sätta segel, så när som på toppsegel. Vid 8-tiden kommer flygeskorten, det verkar som piloten är en ättling till Biggles. Han flyger i cirklar runt fartygen och bankar kraftigt och vinkar tillbaka med sina vingar.
Vi seglar in innanför sandbankarna och dyningen försvinner. Vi länsar ner mot hamninloppet  men dessvärre blir vi upphunna av en regnby med frisk vind. Hamninloppet närmar sig med god fart och det var planerat att Sunbeam skulle gå in först i hamnbassängen.

Regnbyn satte emellertid fart på Deodar så vi kom ikapp Sunbeam, Thomas beordrar oss att bärga storen för att minska farten. Det hela slutar dock en avancerad entré Deodar och Sunbeam seglar in sida vid sida i sin gamla hemmahamn. Det är c:a 50 m mellan pirnockarna  så det finns inte mycket plats för misstag. Denna syn med två seglande kuttrar i Lowestoft hamninlopp är historiskt. De sista seglande kuttrarna så när som kuttern Excelsior lämnade Lowestoft under tidigt 40-tal. Synd att ingen kunde fånga ögonblicket på bild, en ensam man satt som enda åskådare förutom oss förståss. Väl inkomna i hamnen fullföljer vi segelbärgning och vi blir anvisade kajplatser i Yachthamnen. Det blev ytterligare en fickparkering med en hel meter tillgodo i för och akter. Nu har vi nått målet för vår etapp Lowestoft. Sunbeam åter efter 100 år och Deodar gör sittandra återbesök till ”brottsplatsen”. För oss besättning både erfarna och gröna har det varit en fantastisk fin upplevelse att försöka sortera in i minnet. Fin segling på södra Östersjön, Kielkanalen och ”Den Gamla Nordsjön”. Nu återstår firandet av Sunbeam som 100 åring men det är helt annan historia. Till slut ett stort och hjärtligt tack till Thomas, Vanessa, Deodar och övriga deltagare på denna minnesrika resa.

Vid pennan mindes Mr Bains alias
Bernt Karlsson
fotograf © Vanessa McIntosh

Logo

Stacks Image 2101