Historia » Nu
⪼ Nuvarande ägare 1979 - 1989, vägen tillbaka till ursprunget!
1979 gick Rolf och Thomas skilda vägar. Det var den 11 juni som Thomas Hellström fick fortsätta ensam medan Rolf for till Norge och valde sig en annan kutter: Sir William Archibald. Den forna missionsfartyget och segeltrålaren byggd så sent som 1927.
DEODAR fick ny kajplats på Galärvarvet. Sliptogs på Spillerboda varv där vagnarna spårade ur så att skutan höll på att fastna på slipen för gott.
Seglade sen upp längs norrlandskusten till Örnsköldsvik och Höga kusten. Återresan söderut gick via finska kusten och Åbo. Klyvare och toppsegel av ny Duradonduk.
Mesanmasten gav upp för gott och föll i däck med ett kraftfullt brak. Men då det i viss mån var väntat hölls läsidan fri från folk och avriggningen inför hösten underlättades...
Ny mast införskaffades och riggades under november.
1980. Till våren blir fördäcket omlagt. Ett nytt indragbart bogspröt monteras till det ombyggda ankarspelet. Semestern går söderut igen. Skutträff i Karlskrona som mål. Här förlorar vi toppstången vid kaj i hamn då rårna från tremastskonaren Activ häktar fast i riggen. Vi tillverkar en ny spira under den fortsatta resan mot Göteborg. I Göta Kanal får stången sin slutliga finish och riggas slutligen upp innan vi återkommer till Stockholm.
I oktober Deodar-premiär för Segelskutans Dag. Fem fartyg deltog i Stockholm för att dra medlemmar till Sveriges Segelfartygsförening.
1981. Äntligen får Sveriges Segelfartygsförening möjlighet att driva ett eget varv! Tack vare Ulf Hörnfeldt på Benita görs slipen i Stocka norr om Hudiksvall tillgänglig. Stocka Slipförening bildas. DEODAR styr åter norrut och blir 4 veckor på land. Bandsåg och ångpanna. Spantvirke och bordläggningsplank utgör däckslast. Sex bord i aktern och några spant bytes. Läckställena runt propelleraxeln försvinner men språnget raknar och kattryggen ökar för varje år och något drastisk krävs mot detta. En total renovering av aktern måste till. Snart, mycket snart.
1982. De mesta resurserna plöjs ner i virke. Materialet är gratis men sågning och transporter kostar tid och pengar. Virket skall också få tid att torka. Elverktyg behöver kompletteras. Nytt storsegel 95 kvm och ny mesan 42 kvm i duradon. Välbesökt och lyckad skutträff i Hudiksvall och Stocka. Åtta skutor. Hemfärden går via Åland.
SKROVRENOVERINGAR UNDER EN TIO ÅRS PERIOD
1983. Dags för stortag! Kurs norrut 200 sjömil igen redan i slutet av april. Hela långa sommaren på land i Stocka. Massor av spant, häcktimmer och bordläggning bytes. Ny förstäv och förstärkning och bättre seglingsegenskaper med järnbalk under kölen. DEODAR återfår sitt förlorade språng. Hemsegling med friska vindar i slutet av oktober.
1984. Semestern går till Norrköping dit skutorna inbjudits till festligheter. S:t Annas Skärgård hinns också med förutom all segling i Stockholms skärgård som också innefattar en veckolång musikalisk turné med vissångaren Carl Anton och alla hans vänner.
Detta år introducerar vi efter tolv års seglande syntethampa som ersättning för tågvirke av naturfiber.
1985. Segling längs norrlandskusten. Skutträff Hudiksvall - Härnösand och vidare över till Åland.
Sliptagning på Mälarvarvet före vinteruppläggning.
Seglade sen upp längs norrlandskusten till Örnsköldsvik och Höga kusten. Återresan söderut gick via finska kusten och Åbo. Klyvare och toppsegel av ny Duradonduk.
Mesanmasten gav upp för gott och föll i däck med ett kraftfullt brak. Men då det i viss mån var väntat hölls läsidan fri från folk och avriggningen inför hösten underlättades...
Ny mast införskaffades och riggades under november.
1980. Till våren blir fördäcket omlagt. Ett nytt indragbart bogspröt monteras till det ombyggda ankarspelet. Semestern går söderut igen. Skutträff i Karlskrona som mål. Här förlorar vi toppstången vid kaj i hamn då rårna från tremastskonaren Activ häktar fast i riggen. Vi tillverkar en ny spira under den fortsatta resan mot Göteborg. I Göta Kanal får stången sin slutliga finish och riggas slutligen upp innan vi återkommer till Stockholm.
I oktober Deodar-premiär för Segelskutans Dag. Fem fartyg deltog i Stockholm för att dra medlemmar till Sveriges Segelfartygsförening.
1981. Äntligen får Sveriges Segelfartygsförening möjlighet att driva ett eget varv! Tack vare Ulf Hörnfeldt på Benita görs slipen i Stocka norr om Hudiksvall tillgänglig. Stocka Slipförening bildas. DEODAR styr åter norrut och blir 4 veckor på land. Bandsåg och ångpanna. Spantvirke och bordläggningsplank utgör däckslast. Sex bord i aktern och några spant bytes. Läckställena runt propelleraxeln försvinner men språnget raknar och kattryggen ökar för varje år och något drastisk krävs mot detta. En total renovering av aktern måste till. Snart, mycket snart.
1982. De mesta resurserna plöjs ner i virke. Materialet är gratis men sågning och transporter kostar tid och pengar. Virket skall också få tid att torka. Elverktyg behöver kompletteras. Nytt storsegel 95 kvm och ny mesan 42 kvm i duradon. Välbesökt och lyckad skutträff i Hudiksvall och Stocka. Åtta skutor. Hemfärden går via Åland.
SKROVRENOVERINGAR UNDER EN TIO ÅRS PERIOD
1983. Dags för stortag! Kurs norrut 200 sjömil igen redan i slutet av april. Hela långa sommaren på land i Stocka. Massor av spant, häcktimmer och bordläggning bytes. Ny förstäv och förstärkning och bättre seglingsegenskaper med järnbalk under kölen. DEODAR återfår sitt förlorade språng. Hemsegling med friska vindar i slutet av oktober.
1984. Semestern går till Norrköping dit skutorna inbjudits till festligheter. S:t Annas Skärgård hinns också med förutom all segling i Stockholms skärgård som också innefattar en veckolång musikalisk turné med vissångaren Carl Anton och alla hans vänner.
Detta år introducerar vi efter tolv års seglande syntethampa som ersättning för tågvirke av naturfiber.
1985. Segling längs norrlandskusten. Skutträff Hudiksvall - Härnösand och vidare över till Åland.
Sliptagning på Mälarvarvet före vinteruppläggning.
1986. Ännu en resa norrut. Denna gång med ungdomar som behövde hjälp att hitta nya vägar i livet. Ett socialpedagogiskt projekt i samarbete med Maria Pol. I Stocka lastade vi ombord virke till det egna nystartade båtbyggeriet på Fjäderholmarna i Stockholm.
I oktober Beckholmspremiär med torrsättning i egen regi i Östra dockan i oktober.
1987. Efter 7 månader i torrdocka över vintern och byte av toppspant och fribord, relingstöttor och brädgång runtom startar säsongen i mitten av maj med ännu en ungdomsegling som tar oss ut i Stockholms yttre skärgård. En kort familjesemester till Kålmårdens Djurpark får vara äventyr nog efter en arbetsam vinter i dockan. Kortare skärgårdsturer förstås. Lite kappsegling arrangerade av Skeppsgården i Stocksund med skolfartyget Belle Amie och kallat för Danderydspokalen och under Segelskutans dag. Sånt hinns alltid med.
1988. Skärgårdsseglingar hela sommaren. Filminspelning på Fårö efter strandhugg på Gotska Sandön.
Vinterindockning på Beckholmen sju månader för fortsatt skrovrenovering. Byte av alla spant i slaget och föröver även bottenstockarna förnyade. Ny ekbordläggning likaså i slaget.
1989. Inställd seglation.
Ny vinterindockning i oktober för isättning av helt ny garnering. Nya rostfria bränsletankar m.m. inredning.
I oktober Beckholmspremiär med torrsättning i egen regi i Östra dockan i oktober.
1987. Efter 7 månader i torrdocka över vintern och byte av toppspant och fribord, relingstöttor och brädgång runtom startar säsongen i mitten av maj med ännu en ungdomsegling som tar oss ut i Stockholms yttre skärgård. En kort familjesemester till Kålmårdens Djurpark får vara äventyr nog efter en arbetsam vinter i dockan. Kortare skärgårdsturer förstås. Lite kappsegling arrangerade av Skeppsgården i Stocksund med skolfartyget Belle Amie och kallat för Danderydspokalen och under Segelskutans dag. Sånt hinns alltid med.
1988. Skärgårdsseglingar hela sommaren. Filminspelning på Fårö efter strandhugg på Gotska Sandön.
Vinterindockning på Beckholmen sju månader för fortsatt skrovrenovering. Byte av alla spant i slaget och föröver även bottenstockarna förnyade. Ny ekbordläggning likaså i slaget.
1989. Inställd seglation.
Ny vinterindockning i oktober för isättning av helt ny garnering. Nya rostfria bränsletankar m.m. inredning.
Obs: Bilder kommer snart!
Logo