Stacks Image 534759

Historia » Nu

Nuvarande ägare 2009 - 2012, vägen tillbaka till ursprunget!

2009. Min gode vän Manuel basar över vinterns slipningsjobb. Han gör en heroisk insats under däck och sotiga plankor får efterhand tillbaka sina rena ljusa ytor.
När vårsolen börjar värma i april sätter min lärling Jon och jag med att reparera däck. Fem hål uppsågade av brandmännens motorsågar läggs igen med nya långa furuplank som drives och beckas tätt.
Till Midsommar är Deodar åter någorlunda seglingsklar.Vi får fyra härliga dygn i skärgården i sällskap med SUNBEAM och våra vänner.
Men sommaren bjuder annars mest på vidare arbete.
I juli blir den brandskadade maskinkappen färdigrenoverad. Ett nytt elsystem påbörjas med installation av centraler för 24 volt dc och 380 volt ac. Skadade belysningsbatterier byts ut. Inredningen målas om. Däcksbalkar lackas. etc etc
Hösten kom och med den ny terminstart för Jon. Vi nytillverkar 6 träblock som monteras i de gamla utanpå liggande handsmidda järnbyglarna. Det är 1800-talets sätt att tillverka block. Vi fortsatte med att fälla in glasprismor i däcket. Ankarspelet fick ett knä på babordsbetingen. Allt detta i september innan vi tog Deodar i Västra torrdockan för hela den kommande vintern.
"Häcken" behövde ett lyft. Vi satte igång med det i oktober. Låringstimren gick att rädda men fyra häcktimmer där emellan fick bytas.
Ny 5 1/2" ektimmer bultades dit i en brantare vinkel och 25-30 cm högre. Skarndäck akteröver följde med tre tum upp i lyftet och till årsskiftet var vi klara med förtimringen och de nya ekborden i akterspegelns nedre del.

2010. Årets två första månader gick åt till att byta bottenspant i lotskuttern BAROQUE. Sen kunde vi fortsätta med DEODAR. Däcket höjdes fem tum akterst med nya fyllnadsbitar av ek. "Soffan" tvärs över aktern och "hackbrädan", de två timmer som på engelska kallas Transit Rail och Taff Rail, sattes tillbaka och de kraftiga fem meter långa nagelbänkarna akteröver bultades till dessa med sina grova knän. Fyra nya relingstöttor kom dit innan brädgång och relingsöverliggare återmonterads.
Vid Beckholmens utrustningskaj fortsatte arbetet från slutet av april med rivning av hela det gamla brandskadade akterdäcket. Två skadade balkar förstärktes med påsalningar och nytt furudäck spikades ovanpå.Efter 282 timmars jobb och 237 löpmeter nya 2 1/2" furuplank avslutades träjobben lagom till Midsommar.
Äntligen kunde vi lämna kaj. Det blev 3 härliga semesterveckor i Stockholms Skärgård med våra vänner.
Däckets drivning återstod dock och med detta fick vi hjälp av Ryad.
I september seglade vi söderut för att delta i en Hamnfestival i Jönköping tillsammans med andra segelfartyg, byabåtar från Visingsö och flera Ångslupar.
Under dessa härliga britt-sommardagar hann vi också med ett besök på Hävringe gamla lotsplats innan vi tog itu med Göta Kanals alla slussar.
Visingsö i Vättern besöktes och vi cyklade runt bland de berömda ekplanteringarna från vilka även DEODAR fått en del av sin bordläggning. Ek som planterats 1832 och fälldes 1998.
En begagnad vedpanna av Norahammars tillverkning införskaffades vid besöket på bygden och togs som däckslast på hemseglingen.
Vintern kom tidigt och kylan tog ett stadigt grepp om Sverige redan i november. Endast vinterkonservering av maskin hanns med innan Vanessa och jag beslöt att fly landet för att hälsa på hennes släkt i Australien efter nyår. "Way down yonder”.

2011. Löpande rustningsarbeten under året består av sedvanlig målning och lackning.
Andra arbeten blir t. ex ett nytt kraftigt knä av ek på styrbordsbetingen vid ankarspelet, 5 nya prismor i däck som ger bra ljus nere i fartyget. En pärla fräses i Taff Rail och det är ett restjobb sedan aktern totalrenoverades redan 1983…
Det blir drygt 400 timmars jobb som varje år för löpande översyn.
Seglationen kom igång 7 juni och vi håller oss i Stockholms skärgård hela säsongen. Vi njuter av naturen vid:
Säck, Norrpada, Huvudskär, Bullerö och många fler av våra favoritplatser.
Från USA kom i juli den gästande fullriggaren BOUNTY och vi lärde känna den trevliga besättningen ombord vid Skeppsbron.
I augusti deltog vi i en skärgårdsmarknad på Nämndö.
I september åter Segelskutans dag på Stockholms ström och slutligen i oktober Saltkråkan Race där vi knep översta platsen på prispallen.
2 oktober lades upp för vintern efter bara 27 seglingsdagar.
Ett mellanår kan man säga att det blev.

2012.
Vinterintäckningen åker av i Valborgshelgen. Av rustningsjobb noteras nya LED-lampor som spar på energin. Äntligen till rätt pris för 24 volts spänning.
Renovering och nytillverkning av träblock till riggen. Nya förvaringsfack för verktyg. 2 renoverade handlänspumpar monteras på däck framför companion.
Inredningsarbeten både snickerier och målning. Brandskador sedan 2008.
Det blir 500 timmar under året för underhåll och smärre förbättringar.
Midsommarhelgen är vi under segel och vi håller oss i Stockholms skärgård även den här sommaren. Det blir 26 spridda seglingsdagar och vi avrundar så som traditionen bjuder med kappsegling den första helgen i oktober. Vi går i mål som trea den här gången. Lägger upp för höst och vinter den 7 oktober.
2015. Arbeten i torrdockan pågår till 13 april och sen vid kaj på Galärvarvet med utrustning till segling England Runt. En ny radar monteras liksom ny plotter och VHF. Det blir 1171 timmar på underhållsidan under året.
Mc Intosh segelmakeri levererar ett nytt storsegel på 100 kvm sytt i Clipper Canvas och sytt i helt traditionell stil med vackra handsydda detaljer och ingen möda sparad för skönhet och styrka.
Långseglingen blir 11 veckor 7 juni – 23 augusti. Resan går runt svenska kusten till Sydnorge och en träff för engelska kuttrar i Arendal över midsommar.
Vidare från Sirvåg över Nordsjön till Inverness och genom Caledonian Canal. Skottland, England och Wales tar emot med Atlantsjö och tidvatten.
Milford Haven är en av höjdpunkterna. Deodars hemmahamn 1911 – 1919.
Bristol Channel och Land´s end och vidare hemåt genom Engelska kanalen.
Brixham där Deodar byggdes välkomnar med sina skolfartyg Vigilance och Pilgrim vid Heritage pontoon. Lowestoft på ostkusten välkomnar med fest och reunion likaså. Excelsiors hemmahamn och en gång 1919 – 37 Deodars hemort i Slater & Barnhards stora flotta av c:a 20 segeltrålare. De sista etapperna går mot Kielkanalen och därefter Danska kusten och hemåt. Vi hinner med 52 olika hamnar, ankarplatser och dockor under hela resan. Lägger upp för vintern 4 oktober efter årets höstkappsegling.
89 seglingsdagar och 3794 distansminuter blir facit denna händelserika sommar.

Logo

Stacks Image 2101